Optymalizacja poziomu wskaźnika Bounce rate na naszej stronie

Krótko o wskaźniku Bounce rate

Tak jak wspominaliśmy o tym w poprzednich wpisach, Bounce rate jest to wskaźnik który pokazuje nam % użytkowników, którzy nie weszli w żadną interakcje z nasza stroną . Mówiąc potocznie odbili się oni od naszej strony.

Wskaźnik ten odgrywa dużą role w analizie efektywności naszych kampanii oraz prawidłowego funkcjonowania naszego serwisu oraz stron docelowych.

Więcej na temat wskaźnika Bounce rate znajduje się w artykule:

Bounce rate

 

Poniżej  przedstawiamy kilka skutecznych metod jak zoptymalizować wartości naszego wskaźnika, a co za tym idzie tak naprawdę, zoptymalizować działanie naszej strony czy prowadzonych działań i zmaksymalizować nasze cele.

Wygląd i użyteczność naszej strony

Layout strony

Strona na którą trafia użytkownik musi być przejrzysta, według utartego już powiedzenia, czasem mniej znaczy więcej.

Layout strony powinien być przejrzysty i czytelny, a także przede wszystkim w miarę spójny z całością naszego serwisu.

Design

Ważnym elementem jest sam wygląd naszej strony. Począwszy od elementów graficznych, zdjęć, bannerów, czy na samej jej kolorystyce kończąc.

Dobór zdjęć i wszystkich elementów na stronie powinien ze sobą współgrać. Mówiąc prościej te elementy muszą do siebie po prostu pasować.

W zależności od tego jakie jest przeznaczenie danej  strony, oraz jaka informacje ze sobą niesie elementy graficzne powinny być pod to dostosowane i pokazywać to co użytkownik spodziewał się na takiej stronie zobaczyć.

Komunikacja graficzna powinna być tez spójna z komunikacją w reklamach jakie kierujemy na daną stronę.

W przeciwnym razie użytkownik będzie miał wrażenie że nie kliknoł w to w co zamierzał i nie jest to strona której szukał.

Kreatywnosść jest fajna, ale dostosujmy ja pod grupę użytkowników jaka odwiedza nasz serwis. Częstym błędem popełnianym na landing pagach jest to że one tak przekombinowane, że użytkownik nie jest w stanie znaleźć na tej stronie to co jest dla niego najważniejsze.

Użyteczność

Jest to bardzo ważny element strony oraz stron docelowych na jakie kierujemy ruch.

Jest ściśle powiązana z wszystkimi elementami wyglądu strony.

Poprawna strona dla użytkownika powinna w łatwy i przejrzysty sposób pozwolić mu znaleźć to czego szukał, mnie zależnie od tego czy są to informacje, kupno produktu czy  zostawienie leada.

By zoptymalizować bounce rate na naszej stronie, powinnyśmy badań zachowanie naszych użytkowników i na bieżąco sprawdzać czy nasza strona jest dla nich użyteczna, czego brakuje, jakie elementy są dla nich nie jasne, z czym sobie po prostu nie radzą.

Należy pamiętać, że  każda przeszkoda  na jaką napotka się użytkownik na naszej stronie może skończyć się bouncem.

Elementy call to action

Jedną z bardziej skutecznych metod na zmniejszenie wskaźnika bounce rate oraz zoptymalizowanie landing page jest poprawa bądź dodanie jeśli ich nie ma elementów typu call to action. Elementami takimi są przede wszystkim buttony umieszczone w stronie, na bannerach, wyskakujące popupy itp. Powinny one zwracać uwagę użytkownika. Jednoznacznie przekazywać mu informację że za pomocą kliknięcia w ten element przejdzie on dalej. Do pozostałych stron serwisu, do oferty, koszyka, kupna czyli ogólnie do miejsc  które powodują większe zaangażowanie.

Powinny być one umieszczone w odpowiednich miejscach na stronie, posiadać odpowiednią wielkość, kolor, a przede wszystkim odpowiedni tekst.

Tekst w przykładowym buttonie jak sama nazwa elementów mówi powinien skłaniać do działania, kliknięcia w niego. Powinien być to krótki, zwięzły i prosty tekst  który sugeruje dalsze kroki w serwisie.

Nawigacja

Jest ściśle powiązana z użytecznością. Nawigacja w serwisie powinna być powinna być przede wszystkim dość prosta i czytelna. Powinna w łatwy sposób pozwolić użytkownikowi przejść do miejsc w serwisie jakie poszukuje. Jeśli nasz serwis jest serwisem sprzedażowym do znalezienie odpowiadającej użytkownikowi oferty nie powinno stanowić dla niego problemu.

Przejście takie powinno znajdować się także z paru poziomów naszego serwisu.

Nie powinniśmy dopuszczać do sytuacji w której użytkownik gubi się w naszym serwisie. To zazwyczaj skutkuje bouncem czy w późniejszych etapach wyjściem z serwisu. (pamiętajmy, że bounce, a wyjście z serwisy to nie jest to samo.

Linkowanie oraz elementy przejścia

Ogólnie jest zasada im więcej elementów, którymi użytkownik może przejść dalej tym mniejszy bounce rate. 🙂

Przy tej metodzie należy jednak uważać, aby nie odwrócić uwagę zbyt dużą ilością tego typu elementów od celu jaki ma spełniać dana strona docelowa.

Kontent

Kontent czyli wszystkie treści zawarte na danej stronie sa bardzo ważnym elementem który wpływa na poziom wskaźnika bounce rate.

Powinien być on spójny z komunikacja graficzną na stronie oraz przede wszystkim z komunikacją bądź frazami z jakich trafia dany użytkownik.

Kontent powinien nawiązywać do celu i funkcji strony opisywać w przejrzysty sposób zawartość danej strony.

Przede wszystkim musi on też zawierać w jasny i przejrzysty sposób zebrane wszystkie informacje które są użytkownikowi na takiej stronie poprzednie.

Przy pisaniu i umiejscowieniu kontentu na stronie, należy jednak pamiętać żeby jak ze wszystkim nie przesadzić. Ilość kontentu powinna być dostosowana przede wszystkim do typu strony.

Źródło ruchu

Rodzaj ruchu

Inny poziom współczynnika odrzuceń mają wejścia organiczne czy directowe, a ruch płatny.

Kampanie płatne mają oczywiście wyższy poziom BR.

Jest to spowodowane tym, że użytkownik sam z siebie nie wszedł na daną stronę tylko został do tego zachęcony odpowiednią formą reklamy.

Bounce rate pozwala nam zidentyfikować, które rodzaje płatnego ruchu nie są do końca zoptymalizowane, bądź nie pasują do danego typu stron na które je kierujemy.

Warto tutaj testować źródła ruchu jakie kierujemy na dane landing page, przekładać budżety, a także optymalizować już poszczególne kampanie występujące w danym płatnym źródle ruchu.

Należy pamiętać, że nie każdy typ płatnych reklam jest odpowiedni dla każdego typu działalności jaką prowadzimy i dla każdego typu strony.

 

Kampanie

Kampanie i ich poszczególne rodzaje często powodują zwiększony wskaźnik bounce rate. Stad bardzo ważna jest optymalizacja kampanii i dostosowanie ich pod stronę i rodzaj działalności naszego serwisu.

Rodzaje i poszczególne parametry kampanii powinny być dostosowane pod produkt jaki oferujemy, czy typ strony oraz przede wszystkmi pod cel jaki maja spełniać. W zależności czy jest to cel sprzedażowy, wizerunkowy, czy podnoszący świadomość marki.

Inne wskaźniki BR będą mieć poszczególne cele i typy kampanii.

Kampanie należy optymalizować rozbijając je szczegółowo na poszczególne elementy.

Placementy, słowa kluczowe, kreacje, kierowanie czy czas występowania, wszystko to powinniśmy brać pod uwagę w analizie i optymalizacji takich kampanii.

Musimy pamiętać, że na dobrze prowadzoną kampanie wpływa wiele elementów.

Kampania plus landing Page = kierowanie

Kierowanie kampanii jest kluczowym elementem jej wyników. Jeśli nawet mamy idealnie skonfigurowana pod dany cel kampanie, a strona na która ja kierujemy jest pod nią niedostosowana i nieużyteczna to kampanie nie przyniesie zamierzonych efektów.

Landing page na który kierujemy daną kampanie powinien być spójny z nią komunikacyjnie, graficznie oraz przede wszystkim kontentowo.

Testy

Testy są jedną z ważniejszych metod optymalizacji naszego serwisu, a co za tym idzie optymalizacji poziomu współczynnika odrzuceń naszych stron docelowych.

Pozwalają nam odpowiedzieć na podstawowe pytania, które elementy się lepiej sprawdzają . Jaka wersja naszej strony będzie bardziej przyjazna dla naszych użytkowników.

Po co zgadywać jak możemy to przetestować i mieć pewność.

Personalizacja

Jeśli mamy taką możliwość  to powinnyśmy starać się spersonalizować dane strony pod odpowiednie grupy użytkowników.  Trudno zrobić odpowiednią kampanię i stronę taka żeby odpowiadała wszystkim użytkownikom odwiedzającym nasz serwis. Im większe możliwości personalizacji serwisu pod konkretnych użytkowników tym większe ich zadowolenie i mniejszy poziom wskaźnika odrzuceń na naszych landing pagach.

Parametry techniczne

Jest to często zapominany  temat, ale bardzo istotny dla naszych użytkowników. Jeśli parametry techniczne naszego serwisu są złe, występują błędy, strona się wiesza, użytkownicy będą wychodzić.

Dodatkowo część z nich nie wróci ponieważ nie będzie mieć zaufania do takiego serwisu.

Najlepszym przykładem jest tutaj case długiego ładowania się strony. Użytkownik nie wie czy strona nie działa czy się zawiesiła. Większość z nich nigdy nie doczeka tego by to sprawdzić.

No Comments

Leave a Comment