Bounce rate

Czym jest Bounce rate

Jest to wskaźnik który informuje nas jaki % użytkowników  opuszcza nasza stronę bez wchodzenia z nią w  interakcje.

Słowo interakcja jest tu kluczowe, ponieważ współczynnik odrzuceń to nie do końca %  użytkowników którzy odwiedzili tylko stronę wejścia i nie przeszli nigdzie dalej. Na jego wartość mogą wpływać także podpięte zdarzenia, czy proste dokonanie transakcji.

Do czego służy nam ten wskaźnik

Wskaźnik ten informuje nas przede wszystkim o działaniu stron na które kierujemy ruch. Czy zawierają jasny przekaz dla użytkownika. Czy nawigacja takiej strony jest poprawna, a dany użytkownik znajduje w prosty sposób  to po co wszedł na nasza stronę.

Pozwala także  ocenić skuteczność prowadzonych przez nas kampanii.  Pokazuje które rodzaje kampanii się sprawdzają, pozwala zoptymalizować te które nie przynoszą oczekiwanych rezultatów. Możemy sprawdzić czy dobrane słowa kluczowe, czy kreacje są zgodne z contenem jaki znajduje się na landing page’u na który dana kampania jest kierowana.

Za pomocą tego wskaźnika możemy także zbadać połączenie kampania – landing page. Czy treści umieszczone na landing pagu, na który trafia ruch z danej kampanii są do niej dostosowane. Czy dany użytkownik znajduje tam to o czym była mowa w niej mowa. Czy jest to to czego szukał ? Czy sama strona jest tak zaprojektowana by zachęcić go do dalszej interakcji z serwisem oraz do spełnienia wyznaczonego celu.

 

Prawidłowy poziom BR

Przyjęło się, że średni poziom współczynnika odrzuceń powinien oscylować w przedziale 40-45 %, za niepokojąca wartość bounce rate uważa się poziom powyżej 70%.

Nie jest to do końca prawda.

Poziom BR jest mocno zależny od rodzaju strony jej przeznaczenia, oraz rodzaju ruchu jaki jest na nią kierowany.

Inny poziom wskaźnika bounce rate będzie miała strona czysto kontaktowo-informacyjna, inny  strona contentowa, a jeszcze inny strona główna serwisu.

Często właśnie strony czysto informacyjne mają bardzo wysoki wskaźnik odrzuceń. Jest to jednak sytuacja normalna, ponieważ jeśli na przykład nasz landing page zawiera jedynie dane typu telefon czy adres, użytkownicy nie mają, gdzie dalej przejść i poziom wskaźnika będzie wysoki, ale nie oznacza to że strona nie spełniła swojej funkcji i użytkownicy nie znaleźli tego czego szukali.

Poniżej rodzaje stron i poziomy współczynnika odrzuceń jaki zazwyczaj występuje:

Źródło: blog.kissmetrics.com

Dlaczego nie powinniśmy patrzeć tylko na BR

Używając wskaźnika odrzuceń powinnyśmy pamiętać, że jest to tylko jedna z miar jaka pozwala nam badać nasz serwis. Jak każdy inny wskaźnik sam może pomóc nam określić skuteczność pewnych stron czy kampanii, ale aby miało to większy sens powinnyśmy połączyć go z kilkoma dodatkowymi miarami, które pozwolą nam kompleksowo przeanalizować nasz serwis.

Często sam bounce rate jest modyfikowany wraz z dodaniem do niego: średniego czasu na stronie, czy poziomu scrollowania strony. Pozwala to zbadać faktyczny poziom zaangażowania użytkownika na naszej stronie.

1 Comment

Leave a Comment